Groep 7b
Na een rustige kerstvakantie gingen we op 4 januari van start met een nieuwe ronde online lesgeven. In de vakantie leverden alle kinderen al een selfie in via classroom en zo wisten we van te voren al dat iedereen wist hoe de Classroom werkt. Dat was heel fijn want zo konden we soepel van start
Het blijft vreemd om op deze manier te werken. Vreemd voor de kinderen en voor de juffen maar het is zeker ook lastig voor de ouders die zich waarschijnlijk met regelmaat in een flinke spagaat vinden om het thuiswerken te combineren met het ondersteunen van de kinderen in hun schoolwerk. Maar volgens ons hebben we een goede manier gevonden om thuis te werken de afgelopen weken.
De ochtenden starten we samen met het automatiseren van rekensommen, het lezen van een woordrij en we doen een dagdictee. In deze dictees komen alle belangrijke categorieën uit groep 7 voor. Zo herhalen we deze met grote regelmaat en hopen we dat de kinderen deze categorieën beter zullen gaan toepassen. De juffen zien tijdens deze ochtenden een grote betrokkenheid bij alle kinderen en hier zijn zij enorm trots op.
Na het automatiseren en het dagdictee nemen we de dag door en kunnen de kinderen alvast vragen stellen. Soms doen we een spel met de woorden van woordenschat of we nemen alvast wat sommen door die te maken hebben met de doelen van het rekenwerk waar de kinderen die dag mee aan de slag gaan. In de Classroom staan ook filmpjes klaar die de kinderen kunnen bekijken voordat zij aan het werk gaan zodat ze beter met de lesstof aan de slag kunnen. Ook staan er opdrachten klaar en kunnen de kinderen het gemaakte werk door middel van een foto inleveren. Dit doen de meeste kinderen heel trouw. Zo kunnen wij feedback op het gemaakte werk geven en houden we bij aan welke doelen we zodra we weer naar school gaan nog wat aandacht moeten besteden. Gedurende de ochtend komen we nog online voor het bespreken van een zaakvak of de kinderen luisteren in aandacht naar een presentatie zodat deze ook allemaal door kunnen gaan. De kinderen presenteren hun scherm en doen hun presentatie alsof ze op school zijn.
Bij vragen mogen de kinderen deze stellen in de Classroom, zodra het kan komen we online om de kinderen die dat nodig hebben extra uitleg te bieden. In ieder geval kunnen wij om 13.00u online komen voor het vragenmoment.
Afgelopen week hebben we ook nog een leuk spel gedaan met elkaar. Even een fijn “samenzijn”. In huis gingen de kinderen op zoek naar onder andere een gieter, een ei, twee verschillende sokken en een zonnebril. Het werd een fanatieke race thuis. Zelfs broertjes en zusjes haakten aan. Leuk om te zien!
We werken de komende weken op deze manier verder. Met de inzet die de kinderen hebben laten zien gaat dit zeker goedkomen!
Ondertussen blijven we duimen dat we op 8 februari weer naar school mogen!