Missie en visie
Onze missie:
Het verzorgen van onderwijs van een hoge kwaliteit aan de ons toevertrouwde kinderen, waarbij de kinderen de rest van hun leven een warme herinnering houden aan hun schooltijd op de Eendracht.
Eendracht staat voor samen: een school waar samen leren, samen spelen en ook samen wordt gewerkt om onze doelen te bereiken.
Onze visie
In groep 1 en 2 werken we vanuit betekenisvolle thema’s waarbij we de kinderen betrekken. Wij bieden ons aanbod beredeneerd aan door de kinderen spelend te leren in uitdagende, rijke hoeken en door doelgerichte instructie van de leerkracht.
Onze visie op identiteit:
Onze school is een openbare basisschool. Onze school staat open voor kinderen van alle levensovertuigingen. Wij leren kinderen om een open houding te hebben voor verschillen en dat meningsverschillen tussen mensen bestaan en mogen bestaan, zolang hierbij geen (verbaal) geweld wordt gebruikt.
We leren onze leerlingen hun mening te onderbouwen en te verwoorden en weg te blijven van stereotypen en vooroordelen.
We zien het als een kans voor onze kinderen om op een openbare school kennis te maken met diversiteit en verschillende overtuigingen voortkomend uit verschillende geestelijke stromingen, om later hun eigen hun levensovertuiging te bepalen.
Onze visie op leren:
Kinderen komen pas aan leren toe als zij zich veilig en vertrouwd voelen op school en er elke dag met plezier naar toegaan. Het is dan ook van belang kinderen en ouders graag op onze school komen. We betrekken ouders zoveel mogelijk bij de school en het leerproces van hun kind omdat we weten hoe belangrijk dit is.
We hebben hoge verwachtingen naar onze leerlingen. We willen dat ze presteren naar het beste van hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs en kansen in de maatschappij. We streven daarom naar zo hoog mogelijke opbrengsten op taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Samen spelen, samen werken en samen leren vinden wij erg belangrijk. Kinderen leren hierdoor rekening te houden met elkaar en zorg te dragen voor elkaar. Daarnaast leren we kinderen ook om zelfstandig te werken, ieder kind moet zelf verantwoordelijkheid leren dragen voor het eigen werk en de eigen ontwikkeling.
In groep 1 en 2 werken we vanuit betekenisvolle thema’s waarbij we de kinderen betrekken. Wij bieden ons aanbod beredeneerd door de kinderen spelend te leren in uitdagende, rijke hoeken en door doelgerichte instructie van de leerkracht.
Vanaf groep 3 werken we met moderne methodes, maar ook daar krijgen de betekenisvolle thema’s een rol in de lessen. Dit is terug te zien bij het leren lezen in groep 3, maar ook bij de taallessen en wereldoriëntatie lessen in de groepen 4 t/m 8. We bieden rijke teksten aan en zorgen dat de thema’s terugkomen in de school en in de lessen.
Vanuit de theorie over leren (Schweller, Willingham en Ohlsson) weten we dat nieuwe leerstof, in eerste instantie in het korte termijn geheugen terechtkomt en dat nieuwe informatie veel herhaald moet worden om het in het lange termijn geheugen te komen. Wanneer leerstof, kennis, ervaringen in het lange termijn geheugen zit, kunnen we deze oproepen en toepassen. Zo wordt het werkgeheugen ontlast en is het leren van nieuwe stof makkelijker.
De leerkrachten zijn zich van bovenstaande bewust en herhalen nieuwe leerstof daarom op verschillende momenten op de dag en/of in de week, zodat de informatie in het lange termijn geheugen wordt geplaatst. Nieuwe informatie kan beter worden opgenomen en onthouden wanneer er voorkennis aanwezig is over het onderwerp. Leerkrachten moeten deze informatie daarom activeren/ ophalen (bijv. met een coöperatieve werkvorm) voordat ze nieuwe kennis over het onderwerp aanbieden. Door alle kennis met elkaar te koppelen ontstaan er brede netwerken en is het onthouden van informatie makkelijker.